Когато потребителите посещават даден уеб сайт, те очакват да открият нужната им информация в страниците за услугите, които предлагате или по-често в блога. За да може да задоволи очакванията им, тя трябва да бъде достатъчно пълна, полезна и лесна за разбиране. Една част от нея се визуализира чрез дизайна на сайта, но при престараване може да се получи информационно претоварване.
Какво се разбира под информационно претоварване?
Въпреки че съвременният човек харесва, когато сайтът може да му осигури бърз достъп до много информация, това не значи, че количеството й трябва да бъде прекалено. Тогава именно се достига до информационно претоварване, което дори може да откаже потребителя от посещение в сайта. Важно е да се отбележи, че този ефект се наблюдава както при традиционно фокусираните върху съдържание сайтове, като блогове и новинарски портали, така и при рекламно-насочените проекти (сайтове тип фирмена визитка, онлайн магазини и други).
Сред причините, които могат да претоварят един сайт с информация, са:
- Голяма конкуренция при предоставяне на информация
Понеже потребителите често се затрудняват да се ориентират в огромното море от информация, за да бъде сайтът винаги актуален, брандовете търсят помощта на опитни разработчици. Те могат да предложат своите професионални услуги за цялостно решение за изработка на уеб сайт.
- Растящ брой на каналите за комуникация
В съвременната дигитална среда за вниманието на потребителите уеб сайтът трябва да се състезава не само с конкурентни сайтове, но и с различни социални мрежи, блогове и мобилни приложения. Така че разработчикът трябва да вземе решение по какъв начин сайтът да бъде конкурентен, без да бъде натрапчив.
- Наличие на информационен шум
Често някои елементи на съдържанието и дизайна могат да грабнат вниманието, но да бъдат без някаква ценност. Този „пълнеж” е просто шум, който причинява информационно претоварване.
- Неясна информационна структура и неподходящи връзки между елементите й
В този случай дори информацията да е достатъчна, качествена и полезна, от нея потребителите няма да успеят да се възползват оптимално.
Как да се предотврати претоварването с информация на уеб дизайна
Опасното претоварване с информация може да се избегне, като се използват различни инструменти и принципи:
- ✅ Максимална полезност
След проучвания на таргет аудиторията данните се имат предвид при изработване на концептуалния дизайн. Прототипът показва дали на практика концепцията е работеща. Провеждат се редица тестове за възможни подобрения. Когато окончателният вариант е одобрен от поръчителя, се пристъпва към самото изработване на сайта.
- ✅ Фокус върху най-важното
За да се концентрират потребителите върху най-важната информация в сайта, това може да стане по няколко начина:
- ✅ удобно подредени елементи
Поведението на потребителите показва, че те очакват главните елементи да бъдат на централна позиция, а тези за навигация – най-горе на страницата. Логото на бранда се очаква да е горе вляво, а в десния долен ъгъл – информацията за контакт.
- ✅ минимализъм
При тази водеща за съвременния уеб дизайн тенденция се използват бели пространства за по-добро изпъкване на елементите. Използваните цветове е добре да бъдат най-много три, като единият от тях служи за сигнализиране за важна информация.
Като друга тенденция във връзка с пандемията се препоръчват омекотени и успокояващи пастелни цветове за ненатрапчивост на дизайна. Те се вписват много добре в различни концепции.
- ✅ Интуитивен уеб дизайн
За да могат да ползват информацията в сайта или да поръчват стока/услуга, потребителите трябва първо да намерят информацията. Ако не е открият лесно, много е вероятно да посетят конкурентен сайт, затова трябва да се определи пътя на потребителя. Менюто трябва да е опростено, а безкрайното скролване като тенденция е решение за възможното представяне на голямо количество информация.
- ✅ Баланс
За успеха на сайта балансът между полезното и рекламното съдържание е много важен. Докато потребителят разглежда уеб страницата, изскачащите прозорци могат да го разсеят и дори отблъснат. Може да се намери решение например рекламните прозорци да се задействат при излизане на потребителя от сайта.
- ✅ Управление на информацията
За да се осигури ангажирана аудитория, сайтът може да даде нужните инструменти, каквито са бутоните за споделяне в социалните мрежи, както и листите с любими, характерни за онлайн магазините.
Тъй като информацията е най-ценният ресурс в днешно време, вероятно претоварването с нея също ще бъде проблем, за решаването на който разработчиците на уеб сайтове ще трябва да прилагат все по-креативни решения.