В интернет вече е по-лесно отвсякога да имате собствен сайт. Някои безплатни платформи дори предлагат да направите такъв за по-малко от 3-4 дни без особени усилия, а на други места пък може да поръчате изработка на сайт за сума от рода на 100-200лв. Но дали това ще бъде достатъчно, за да представите бизнеса си подобаващо пред потенциалните си клиенти? Предстои да направим анализ в следващите редове.
Какво НЕ можем да очакваме от евтин или безплатен сайт?
Като вече казахме, в интернет може да намерите всякакви оферти за евтина изработка на сайт и дори инструменти, с които сами да създадете такъв напълно безплатно. Често от гледна точка на визия този тип сайтове изглеждат задоволително – разполагат с основните елементи, подредени правилно и цветовете са подбрани добре. Разбира се, липсва креативност в създаването на дизайна, тъй като се използват готови шаблони, предназначени да стават за всякакъв тип сайтове. Именно възможността за лесното създаване на уеб сайт по готов темплейт и предварително разположени елементи подвежда хората, че правят само компромис с дизайна, но пък спестяват много пари от наемането на професионалисти и изготвянето на задание.
А компромисът е много по-голям, отколкото предполагате…
Често много от проблемите остават незабелязани в самото начало, а други от тях са невидими за непрофесионално око. Тези на пръв поглед малки подробности се превръщат в пречка номер 1 по пътя към първа страница в Google, което от своя страна обезсмисля изцяло положените до момента усилия.
Това са само малко част от нещата, които най-вероятно няма да получите при избор на безплатен или евтин сайт:
Скорост за зареждане на страниците
Както може би знаете, скоростта на зареждане официално е фактор за класиране в търсещите машини. Това означава, че ако сайтът ви е бавен той ще бъде много по-назад в резултатите, отколкото вашите конкуренти. Често за наистина светкавично зареждане на страниците се налага правенето на обстоен анализ и добро познаване на технологиите, използвани в проекта – най-често PHP, CSS, HTML, Bootstrap.
За да тествате дали уеб сайта ви зарежда достатъчно бързо според стандартите на Google може да ползвате техния официален инструмент – Page Speed Insights. Той ще даде добри насоки за това имате ли нужда от допълнителна оптимизация за скоростта. Въпреки това е добре да имате предвид, че в някои случаи резултатите може да не са съвсем точни и да получите ниска оценка, въпреки че сайтът зарежда за 1 секунда, например.
Използваемост на мобилни устройства
Статистиката сочи, че над 60% от трафика е благодарение на мобилни устройства, а тенденцията е този процес да се увеличи. Именно това е причината Google да направи важни промени в алгоритъма си за класиране на сайтовете в SERP и по този начин да даде предимство на уеб сайтовете, притежаващи удобна за потребителите мобилна версия.
За да прецени дали даден сайт има „удобна мобилна версия“, Google изполва множество методи, като само някои от тях са известни:
- Тестове за подредбата на елементите и четимостта на текста
- Анализ на потребителското поведение в сайта
- Тестване за скорост на страниците
Често се налага някои елементи да бъдат премахнати от мобилната версия, за да се постигне по-опростена и лесна за навигиране визия. За да бъде проектирана една страница за мобилни устройства, трябва да се направи план на най-важните елементи, които посетителите задължително трябва да видят, а след това да се премахне всичко излишно и при нужда да се добавят допълнителни бутони за контакт с вас.
Структурни данни, meta описания, представяне на съдържанието
Начинът, по който структурирате съдържанието е ключово за доброто му възприемане от търсачките. Това включва използването на подходящите заглавия – H1,H2,H3, отделянето на текста в достатъчно дълги абзаци, ползването на удебелени думи, включването на навигация за всеки пост и други. Много от начинаещите използват горепосочените атрибути произволно и често прекомерно.
Google Structured Data
Структурните данни или Structured data са ефективен начин, чрез който да покажете на търсещата машина за какво точно е сайтът ви – дали сте местен бизнес, продавате продукт/услуга или публикувате новини. Правилното маркиране може да доведе до повече таргетиран трафик от търсачката чрез изкачване до челните позиции по дадена ключова дума и не само.
Schema данните също са изключително полезни за даването на допълнителна информация, относно сайта. Много полезна е опцията да покажете на Google всичките си социални профили в Twitter, Facebook, LinkedIn и други чрез маркера “SameAs”.
Мета описания
Мета заглавията и описанията са текстовете, които се показват при търсене по дадена ключова дума. В тях могат да бъдат използвани специални символи като икони, с които да привлечете вниманието на потребителите. Погрешно схващане е, че meta title и meta description са фактори за класиране – те са важни, за да накарате посетителят да посети точно вашия сайт. Добре е да съдържат целевата ключова дума, но не е задължително.
Надяваме се, че сме ви били полезни с изясняването на разликата между професионалната изработка на сайт и недобре свършената работа, както и какви може да са последствията от второто.
- Written by: Ивайло
- Posted on: July 23, 2020
- Tags: onapage seo, responsive design, бърз сайт, уеб сайт