Пълно ръководство за изработка на перфектния сайт

Преди да ви дадем каквито и да е било съвети
за изработка на уебсайт, трябва да споменем нещо много важно. Става въпрос за
един фундаментален принцип, който мнозина забравят. Уебсайтът не се създава за
вас. Той се прави за вашите потребители. Важното за сайта е не толкова вие,
колкото таргет аудиторията ви да го хареса. Това, между другото, често е голям
препъни камък в принципа на работа за един дизайнер. Като креативна личност,
той има свои собствени възгледи за естетика и подредба, забравяйки обаче, че изпълнява
нечия поръчка, според неговите критерии.

Но истината е, че собствениците на бизнеси
също трябва да се опират този принцип. Често, единственото указание, което
дават на дивелапърите е „Сайтът трябва да изглежда добре!“. И дори екипът по
създаването му да е уникално добър, а финансовият ресурс да е четирицифрена
сума, сайтът отново може да е пълен провал, тоест да не изпълни основната си
функция.

Функцията на сайта е да бъде, на първо място,
полезен за потребителите и на второ, да привлече вниманието им. Сега си
представете как сте инвестирали огромна сума пари за изработка на сайт,
останали сте супер очаровани от крайния резултат, защото той отговаря на
собствените ви представи за красиво, но в крайна сметка, приходите ви си
остават на същото, понякога
дори и нулево ниво. Знаете ли на какво може да се дължи
подобен развой на събитията? Ами чисто и просто, потребителите са влезнали в
сайта, не са намерите търсената от тях информация и дори може и да не са
харесали това, което са видели в него. Просто защото сайтът е готин според вас,
но не и според тях. Ето затова сайтът не се прави за вас!

За щастие, в това ръководство ще намерите достатъчно съвети, които да ви помогнат да избегнете подобни негативни резултати. Така че нека да започваме…! Защото потребителите няма да ви чакат!

Кратка версия на чеклиста може да намерите във видеото, което подготвихме:

Перфектният сайт представлява баланс от 6 ключови елемента

Ще обобщим чрез графика:

Източник: jammydigital.com

Визията на сайта наистина е важна, но не и
най-важното нещо, за което трябва да мислите. Добрият уебсайт (тоест онзи,
който ви носи трафик, продажби и изобщо всичко онова, което целите със
създаването му), всъщност представлява едно органично цяло от точно шест
ключови елемента. Съвременните уебсайтове често се фокусират върху един или два
от тях, но истината е, че и шестте са важни, а и трябва да си сътрудничат един
с друг. Така например, ако прекалено много се фокусирате върху SEO  изискванията, е твърде вероятно
текстовете ви да звучат едновременно глупаво и прекалено изкуствено написани.
Респективно, вглъбяването в това да създадете свръх оригинални копита биха
могли да доведат до обратния ефект: или търсачките няма да ви разберат, или
потребителите няма да намерят отговорите, които търсят. Високата степен на
креативност във визията пък може да води до извода, че не сте помислили за
потребителското преживяване на сайта, както и неговата функционална
използваемост. Схващате идеята, нали?

И така да преминем към конкретиката на нашето
пълно ръководство за създаване на перфектния уебсайт

В този материал ще ви разкажем повече за онези
шест елемента, които задължително да присъстват във вашия уебсайт, а ако
смятате, че ги имате – ще ви помогнем да ги подобрите.

От друга страна, имайте на предвид, че шестте
елемента няма как да присъстват на 100% в сайта ви просто защото няма такова
нещо като перфектен уебсайт или перфектно, каквото и да е било. Идеята тук е да
се доближаваме до идеалния вариант в зависимост и от целите, които си
поставяме. Знанието кои са тези шест важни елемента обаче ще ни даде възможност
не само да ги включим и подобрим, но и да проследяваме резултатите от така изготвения
уебсайт.

Ето ги и тях – шестте необходими елемента на
един страхотен сайт

  1. Успеваемост в откриването и
    информирането на таргетираните потребители
  2. Съдържание
  3. Визия
  4. Потребителско преживяване и
    използваемост
  5. Копирайтинг
  6. Оптимизация (SEO)

Потребителско преживяване

Изразът определено звучи клиширан, но повярвайте – в 21 век това е фокусът във всяка задача за изработка на сайт. Защото на съвременния потребител му се предлагат хиляди сайтове на ден и ако във вашия той не открие онова, което търси, той директно ще го затвори.

А потребителите, между другото, имат нужда и
от насоки. Те трябва старателно да бъдат водени към това, което търсят, тоест
към това, което собственикът на сайта предлага. В тази връзка, ако вие имате
някакви предимства в бизнеса си и не сте ги написали в уебсайта, как точно
смятате, че клиентите ви ще разберат за тях?

Защо се подценява концепцията за потребителско преживяване?

Най-простичко казано, защото повечето
дизайнери и собственици на сайтове са вманиачени по визията, а не по
използваемостта. Но от друга страна и защото често се забравя да се изследва
таргетираната аудитория, а от там наученото за нея да се имплементира в дизайна
на сайта. Как да се справим с тези два проблема?

Да започнем с естетичния аспект. Няма да ви лъжем, като кажем, че красивият дизайн не означава нищо. Напротив – страхотната визия си има свой плюс, но ако тя скрива или за нейна сметка е подценена използваемостта на сайта, от този сайт просто няма никакъв смисъл. Ако имате уникални икони за определени действия на сайта, какъв е смисълът от тях, в случай че сте забравили да сложите  най-простичкия бутон за покупка или връзка с вас? Нещо повече – ако вашата таргет аудитория е практично настроена, ориентирана към бързи и обмислени покупки, тя изобщо не се интересува колко цветове имате на началната страница, защото я е грижа само да направи бързо покупката си и да продължи с ежедневните си задачи.

Практичен списък за подобряване на потребителското изживяване

Разберете дали сте направили всичко възможно, за да привлечете повече клиенти за Вашия продукт/услуга с този чеклист

1.    
Бутоните отличават ли се?

Споменахме бутоните за покупка, но има
и много други видове бутони, които представляват действия на потребителя и
които са целени от собственика на бизнеса (например, регистрация и абонамент за
нюзлетер, оставяне на данни за контакт и т.н.). Всички тези бутони трябва
перфектно да се открояват и виждат на сайта, а не просто да се негово
допълнение. Добро решение е да са в изпъкващ, контрастиращ на основния цвят и
да са наобиколени от бял фон.

2.    
Секциите ясно ли са разграничени?

Придържайте се към проста структура с
отделни секции за всяко важно нещо в бизнеса и продукта ви. Например – секция
за вида услуга, секция за цени, секция за предимства, секция за това кои сте
вие и т.н.

3.    
Всеки един от продуктите, които
предлагате ли разполага с отделна страница?

В тази връзка, ако предлагате няколко
услуги или продукти, по-удачно е те да са поместени в отделни страници. Ако
смятате да пестите ресурс и място точно от това, в грешка сте. В крайна сметка
целта е да си продадете услугите. Кажете повече за тях и ги персонализирайте,
за да не се объркат, а напротив – заинтересоват и мотивират потребителите.

4.    
Всички страници ли имат имена?

Секциите и страниците, както и
отделните менюта и подменюта е добре да имат ясно заглавие или име. В противен
случай, ако такова е неразбираемо или двусмислено, клиентът изобщо може да не
стигне до въпросната секция. Например, информацията за компанията се помества
на страница „За нас“. Оставете си това заглавие, защото креативни изпълнения от
типа на „Моето приключение“ може да създаде впечатление на клиента, че в тази
категория на сайта ще говорите за своите пътувания по света, например.

5.    
Има ли досадни изскачащи прозорци
на сайта? Ако да – оттървете се от тях!

Забравете за порочната твърде търговска
и крайно дразнеща практика с постоянно изскачащите прозорци на сайта ви с
възгласи „КУПИ МЕ НЕЗАБАВНО!“, „ОСТАВАТ САМО 10 БРОЙКИ ОТ ПРОМОЦИОНАЛНИТЕ
ПАКЕТИ!“, „ОСТАВЕТЕ СИ ИМЕЙЛ АДРЕСА!“  и
т.н. Никой потребител не ги харесва и изнервен да ги затваря в продължение на
пет минути, на шестата ще затвори вашия сайт.

6.    
Има ли еднаквост в елементите и
страниците в сайта?

Придържайте се към идеята за
консистентност на сайта. Това означава, че макар и с различни дизайни отделните
страници трябва да следват една логика, да има подобни структури и сходни
елементи от визията. В противен случай, уебсайтът не изглежда особено
професионален, а по-скоро скалъпен от няколко на ваш поглед красиви елементи,
които в своята цялост създават тотален хаос.

7.    
Снимките и графиките свързани ли
са пряко с темата?

Изображенията са колкото важни в сайта,
толкова и опасни за него. Първо, не прекалявайте в тях и второ, снимките
задължително трябва да са релевантни към текстовете, до които ги поставяте.
Добра практика е да ползвате не безплатни, а авторски изображения. Това,
категорично, вдига реномето ви.

8.    
Цялото съдържание на сайта ли е
достъпно ?

Съдържанието на вашия уебсайт трябва да
е достъпно до потребителя. Цялото съдържание! Избягвайте и тази порочна
практика – да отключвате дадени секции и страници срещу предоставяне на лични
данни. Това силно отблъсква потребителя днес.

9.    
Дизайнът на връзките към други
източници различава ли се от текста?

Откроявайте вътрешните и външните
линкове и връзки подобаващо. Ако искате да бъдат натискани, дайте възможността
на потребителя да го направи. Без да ги види, това няма как да се случи, нали?

Копирайтинг

Честно казано, уеб съдържанието с години е
подценявано не само от дизайнерите и програмистите, но и от самите бизнеси.
Същевременно, когато думите в един сайт не са достатъчно релевантни,
привличащи, информиращи и добре скалъпени в цялостен смислен текст, могат да се
случат какви ли не катастрофи с вашия продукт и компания. Потребителят или още
остане незаинтересован, въпреки че реално вие предлагате доста добра и даже
уникална услуга. Клиентът може и да е отегчен, ако му говорите сухо и не с
тона, адекватен за таргет аудиторията. Случвало се е дори потребителите да се
почувстват обидени, унижени, подценени и какви ли още не от един уебсайт само
защото копирайтингът му куца.

Как най-често се стига до некачествен копирайтинг?

  1. Текстовете буквално се преписват
    от конкурентни сайтове
  2. Текстовете се пишат произволно без
    никаква мисъл и маркетингова логика

А има и по-лош случай: когато текстовете са
преписани от конкурент, който е написал всичко произволно без никаква мисъл и
маркетингова логика.

Проблемът е, че всички ние можем да пишем. Но
не всички можем да пишем уеб текстове. За съжаление, голяма част от хората
вярват, че щом могат да пишат, няма да е проблем да си разпишат сайта…

С времето тези хора ще видят, че сайтът не им
носи никакви приходи, а потребителите се застояват на него средно по 5 секунди.
Тогава единственият човек, който може да помогне, е копирайтърът.

Проверете дали текстовете в сайта Ви са написани добре чрез този чеклист:

1. Подценявате ли читателите си?

Пишете в стила, в който пишат, говорят
и комуникират вашите клиенти. Бъдете на тяхното ниво, говорете с техните думи. Например, ние не започваме статиите в блога си
с “важно е да имате добър сайт”, защото след като сте тук означава,
че го знаете.

2. Използвате ли подходящите думи?

Определете подходящ тон на разговор.
Някои уебсайтове са уместни да бъдат написани в разговорен и приятелски тон, но
бизнес ориентираните страници трябва да звучат по-официално и формално и за тях
не жаргонът не е подходящ.

3. Описвате ли всичко конкретно и ясно?

Добре, да кажем, че имате таргетиран
трафик към сайта си, което е похвално. Но отваряйки страниците на уебсайта,
същите тези потребители започват да четат и не могат да си обяснят какво правят
всъщност тук. За да промените това, напишете всичко необходимо, което смятате,
че потребителят трябва да знае за вас и услугата ви – не разчитайте, че тези
неща се подразбират.

4. Фокусирате ли се върху нуждите на потребителите?

Нали помните – уебсайтът се прави не за вас, а за вашите клиенти! Направете си списък с най-често задаваните въпроси от клиентите си. След това опишете детайлно отговорите в сайта си – по този начин посетителите ще са убедени, че Вие ги разбирате и е много по-вероятно да станат Ваши клиенти.

5. Описвате ли услугата си максимално ясно?

Текстът трябва да е четим, разбираем и конкретен. Колкото повече излишно съдържание има на страницата, толкова по-малко хора ще се задържат на страницата и може дори да не стигнат до това, което предлагате в действителност. Впрочем, също толкова лошо е информацията да е разхвърляна и зле структурирана.

6. Пишете съдържание за сайт или художествен роман?

Подбирайте правилно думите си. Те трябва да са масово разбираеми. Идеята на тези текстове е не да бъдат увлекателни или твърде научни, а да носят информация. Разбира се, не е добра да избягвате употребата на термини и специфични думи напълно – в този случай аудиторията може да направи погрешна преценка, че не разбирате от това, което правите.

7.Говорите ли в сегашно време?

               Вярвате
или не, този стил на писане е много по-атрактивен за читателите

8. Пишете ли грамотно?

Това не означава Вашите текстове да са
лишени от емоция или да са написани формално – просто трябва да спазвате
пунктуационната  и правописната норма, защото
в противен случай подкопавате доверието на читателите.

9.  Включвате ли ясен призив за покупка на всяка страница, където продавате нещо?

Призивите за действие, също, трябва да
са ясни. „Натиснете тук“ не говори нищо, но пък „Купи сега“ е отличен

Маркетинг чрез съдържание

Проблемът 
тук главно се състои в това, че повечето не разбират какво се крие зад
маркетинга на съдържанието. Някои го приемат само като уеб текстове, а други
като маркетинг, за който в крайна сметка нищо не правят.

В термина наистина огромна роля изиграва силата на съдържанието – текстовото – но и не само. Тук говорим и за визуално съдържание. При всички случаи, каквото и да е то, съдържанието трябва да изпълнява своите маркетинг функции в контекста на бизнес целите, заради които сте и поръчали изработка на сайт.

За целта, това съдържание, включително и
целият сайт трябва да се промотира. Това е целта на маркетинга. Вие трябва да
покажете този уникален и толкова харесван уебсайт на клиентите си. Иначе за
какво ви е тогава?

Ето как да разпространявате и промотирате по-успешно своето маркетингово съдържание

1.  Давате ли ясни и точни отговори?

Съдържанието, което публикувате, трябва да отговаря на въпрос, задаван от вашата таргетирана аудитория. Да кажем, че притежавате сайт за продажба на врати. Ако той е фокусиран върху индивидуалните клиенти те със сигурност няма да са толкова добре запознати, колкото ако целевата аудитория са фирмите за строителство и ремонти, например.

2. Давате ли допълнителна стойност на потребителя?

Съдържанието не трябва да подканва към покупка и с това да приключи. Хората на сайта ви първо ще поискат да ви опознаят, да научат повече за вашия продукт и дори да консумират известно безплатно съдържание от вашия бизнес – например, полезна информация на страницата.

3. Обичате ли да запълвате всяко празно място с текст и съдържание?

Не го правете!Придържайте
се към релевантно съдържание и не бягайте от основния контекст на бизнеса и
продукта ви. Излишното съдържание обърква потребителя.

4. Имате ли възможност да бъдете подкрепени от влиятелни в
бранша хора?

Добра практика е да
ползвате авторитети. Това са хора, които са коментирали, изпробвали и познаващи
бизнеса ви и са готови да го оценят пред потребителите подобаващо.

5. Сигурни ли сте, че процесът за покупка е лесен и разбираем за потребителя?

Включете ясно и конкретно съдържание с инструкции за всяка от стъпките на покупка. Ако извършвате директни продажби се придържайте към максимално опростен дизайн, който не отвлича вниманието.

6. Усеща ли се вашата бизнес мисия в атмосферата на сайта?

Сайтът не се прави за вас, но трябва да говори за вас. Той все пак трябва да носи духа на вашите бизнес ценности, на същността на вашия продукт. Дори и да не предлагате нищо уникално, трябва да го представите като такова.

7. Слагате само един бутон с призив за действие в края на всяка страница?

Не се ограничавайте само с този подход. Съдържанието е мястото, където най-удачно и естествено трябва да включвате отделните призиви за действие на сайта. Както знаете, има хора, които четат внимателно текста – поставете линк към страницата за поръчка в него. Има обаче потребители, които са наясно или не искат да четат всичко в детайли – за тях поставете големи и открояващи се бутони на видно място.

В крак ли сте с тенденциите на социалните мрежи?

Не забравяйте социалните бутони за харесване, споделяне и т.н. Това е допълнителен начин да промотирате сайта си! И разбира се – покажете, че социалните Ви канали са добре поддържани, а не изоставени.

Отличавате ли се по нещо от конкурентите си?

Бъдете оригинални и
различни, изкажете собственото си мнение. Хората обичат различното!

SEO

Най-важното нещо, което трябва да знаете за SEO оптимизацията, е, че
това е процес, а не действие. По нея се работи постоянно. Всеки нов добавен
елемент към сайта ви трябва да бъде оптимизиран.

Вярно е, че добрата SEO оптимизация,
обикновено, изисква страхотен SEO екип с дългогодишен опит. От друга страна, когато става въпрос за не
особено сложен сайт, SEO оптимизацията е нищо повече от доброто администриране на уебсайта и
набор от няколко технически умения, които лесно се усвояват.

Ето ви няколко страхотни насоки за това как успешно да се справите с вашата SEO оптимизация:

  1. Включете ключова дума в URL на всяка от страниците в сайта ви
  2. Направете щателно проучване на ключовите думи, релевантни за сайта и таргет аудиторията ви
  3. Включете ключови думи и във всяко подзаглавие на отделните страници в сайта ви
  4. Мета заглавието на всяка страница трябва да е под 60 знака
  5. Когато пишете съдържание за сайта си, включете в него и ключови думи тип фрази
  6. Уверете се, уебсайтът е съвместим и четим на мобилни устройства
  7. Думите в URL адресите на отделните страници в сайта трябва да се разделят с тирета
  8. Старайте се да имате кратки URL адреси

Прочетете повече по темата в материала “10 начина да се сдобием с добри тематични линкове към нашия сайт

Визия

В началото на този материал може да сме
прозвучали като страстни противници на красивите уебсайтове, но истината е, че
това не е така. Напротив – вярваме, че съвременният сайт изглежда модерно,
стилно и атрактивно. В никакъв случай не твърдим, че един добре функциониращ
сайт с визия на страница от 90-те години на миналия век ще създаде чудесни
впечатления у потребителите. Нещо повече – сайтът задължително трябва да
отговаря и на вашия бранд, на концепцията и визията на самия ви бизнес.

Обикновено, грешките във визията на уебсайта
се разпростират на две нива:

  1. Лоша преценка кое е красиво, и кое
    не
  2. Визията на сайта е копирана

Ето ви няколко страхотни насоки за това как успешно да изградите перфектна визия за сайта си

  1. Сведете текстовете до 16 пиксела.
    Нали не искате да ослепите потребителите си?
  2. Сведете до два на брой различни
    шрифта. В противен случай нищо от текста няма да се откроява добре, камо ли пък
    да е четимо
  3. Белият фон трябва да балансира с
    ярките изображения, тоест да не е в изобилие и да не е твърде малко
  4. Центрирайте добре текстовете,
    особено важните
  5. Следвайте логиката на своята бранд
    визия и я пренесете във визията на своя уебсайт
  6. Сведете до три основни цвята на
    сайта си

Кои са посетителите в сайта ви? Защото ако
това не са вашите таргет клиенти, уебсайтът ви е ненужен и неуспешен…!

Естествено, възможно е дори нетаргетирани
посетители, в последствие да се заинтригуват от предложенията ви. Възможно е и
макар посетителите ви да са вашите таргетирани потребители, да не извършат
действието, което очаквате от тях. Защо?

  1. Защото не обръщате внимание на
    своите посетители и не ги обгрижвате
  2. Защото правите нещата от точка 1
    твърде настъпателно

Няма нищо лошо в това да поискате имейл на ваш посетител на сайта, за да по-може по-късно да му пишете с каталог от последните си продукти или да го заинтригувате с интересен блог пост. Въпросът е как да го направите коректно, не твърде търговски и в стил, който да заинтригува клиента.

Ето няколко съвета за целта:

  1. Ако предлагате абонамент за
    нюзлетер, предложете го директно без увъртания. На хората, на които ще им се
    четат вашите материали, няма да им бъде неприятно да си дадат имейл адресите.
  2. Lead магнитите са едни специални „добавки“ към съдържанието на уебсайта,
    които носят нещо ексклузивно и интересно за потребителя (безплатно събитие,
    промоция, подарък, нова визия на продукта и т.н.) Добавяйте ги към стари блог
    постове и съдържания.
  3. Добавете контактни форми на повече
    места в сайта си. Така ще увеличите шансовете си те да бъдат попълнени от
    повече хора.
  4. Събирайте максимално информация за
    потребителите си без значение дали през контактни форми, анкети и други
    маркетинг инструменти. Така ще опознаете по-добре аудиторията си, а в
    последствие и ще успеете да влезете в обувките й, за да й продавате по-успешно.
  5. Добра практика е да имате и
    лендинг страници, които да водят към основния ви уебсайт. На тези лендинг
    страници можете в сбит вариант да представяте услугата си или да ги оформяте
    като тийзъри за ваши промоции.
  6. Спазвайте концепцията за
    персонално отношение към клиента. Например, при завършване на покупката, нека
    потребителят се отвежда към специална страница, на която да му благодарите за
    това, че е избрал именно вас.

Макар това да бяха само базови съвети за
създаване на перфектния уебсайт, можете да бъдете сигурни, че ако ги изпълните,
ще имате едно наистина подобаващо онлайн присъствие, а, категорично, ще
увеличите трафика към себе си и дори ще повишите продажбите си.

Успех!

Comments are closed.