Пандемията от COVID-19 наложи на много бизнеси да се дигитилазират, за да не бъдат изправени пред фалит. Данните показват, че този процес все още не е приключил и все повече фирми тепърва ще поръчват изработка на фирмен сайт тип визитка, онлайн магазин или сайт-каталог на услугите, които дадената компания предлага. Статистиката на Google Trends показва, че думите “изработка на сайт” и “сайт” бележат голям ръст в търсенето си през последната година. Това е и причината да подготвим този материал, съдържащ детайлно ръководство + примерно техническо задание за изработка на сайт в помощ на фирмите, които искат да имат собствен уебсайт.
Описание на бизнеса, за който е предназначен уеб сайтът
Преди пристъпване към същинската част на заданието трябва да опишете в детайли какво предлагате. Доброто разбиране на приоритетите за бизнеса Ви е ключово за получаване на ефективен сайт, който наистина да носи приходи на фирмата.
- Започнете с общо описание на фирмата Ви, описвайки към кого е предназначен продуктът/услугата, която предлагате. Пример: B2B – Business to Business, B2C – Business to customer или услуги за крайния потребител.
- Постарайте се да формулирате целите, които желаете да постигнете чрез новия си сайт. Пример: да постигнете разпознаваемост на бранда; директни поръчки на продукта, който предлагате; генериране на запитвания от потенциални клиенти
- В случай, че предлагате повече от един продукт или услуга, определете най-важните за Вашият бизнес и ги споделете с фирмата за изработка на сайт.
- Посочете уникалните предимства на бранда или основни акценти, които е важно клиентите да знаят, посещавайки уеб сайта. Пример: безплатна доставка на всички поръчки; стандарт за качество ISO 9001:2015
- Линк към съществуващ уеб сайт, ако имате такъв
Техническо задание за изработка на уеб сайт
Най-важната част от едно задание е описанието на техническите характеристики, които крайният продукт би следвало да притежава. Добър подход е да си представите какво искате сайтът да съдържа страница по страница, започвайки от началната. За да ви помогнем да разберете концепцията по-добре сме подготвили примерно техническо задание за изработка на фирмен уеб сайт:
Примерно задание за изработка на сайт – фирма за строителни ремонти
Основни характеристики на проекта:
Основни цветове на сайта: оранжево/жълто
Наличие на GDPR съгласие за потребителите
Многоезичност – Български, английски. Преводът ще бъде предоставен от клиента.
Чат система за комуникация с клиенти
SSL сертификат за сигурност
Администраторски панел за управление на съдържанието
Responsive (адаптивен) дизайн за мобилни телефони
Страница с условия за ползване; политика за поверителност на личните данни
Технологии, използвани в проекта: (попълва се от консултант във фирмата, където сте поръчали услугата изработка на сайт):
Frontend: HTML5, JavaScript, CSS, Bootstrap
Backend: PHP, MySQL, Apache
Страници от сайта – функционалности и съдържание:
Начална страница
Слайдер с основните услуги, предлагани от фирмата: ремонтни дейности; къртене, чистене, извозване; боядисване; ремонт на покриви
Видео секция, представяща услугите
Секция за отзиви от доволни клиенти
Въртележка с последни публикации от блога
Страница на индивидуална услуга
Пътечка (breadcrumbs) до текущата страница
Заглавие на услугата върху снимков фон, предоставен от клиента
Кратко описание на услугата
Галерия със снимки от завършени проекти на фирмата
Контактна форма в долната част на страницата и телефон за връзка
Страница с контакти
Карта, показваща адреса на фирмата
Контактна форма
Линкове към социални мрежи и други канали на фирмата – Facebook, LinkedIn, Jobs.bg
Телефони за връзка
Работно време
Дизайн
Научно доказано е, че ако клиентът не харесва дизайнът на сайта е много вероятно да не се довери на конкретната фирма и да потърси друга алтернатива. Не трябва да забравяте, че конкуренцията е на един клик разстояние!
Двете най-важни неща за постигане на красив дизайн са избирането на правилните цветове според бизнеса и използването на качествени, професионално направени снимки.
Важно е да прикачите към заданието Вашето лого (или ако все още нямате и искате фирмата да се заеме с това – описание как искате то да изглежда), за да се съобрази с цветовете и общата визия на уеб сайта, както и да дадете ясни инструкции за стила на бъдещия сайт. В тази част е препоръчително да не изпадате в подробности, а да се съсредоточите върху цялостната картинка.